رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

 غول کنکور جای خود را به امتحانات نهایی داده است! | استقرار ۳۲۰ حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۲۱۹۵۰
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
 غول کنکور جای خود را به امتحانات نهایی داده است! | استقرار ۳۲۰ حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی در خراسان رضوی
با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش‌و‌پرورش و برای آمادگی دانش‌آموزان آزمون شبه‌نهایی برگزار می‌شود.

انسیه شهرکی | شهرآرانیوز؛ پای امتحان و آزمون که به میان می‌آید، برخی دانش‌آموزان دچار اضطراب و استرس می‌شوند و دغدغه و نگرانی وجودشان را فرا می‌گیرد. گاهی این نگرانی، اندک است و گاه تا مراحل بسیار بالا پیش می‌رود. امتحان نهایی سال گذشته و پرسش‌های مفهومی و تحلیلی آن و افت چشمگیر نمرات دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی این نگرانی را در تعداد زیادی از دانش‌آموزان که قرار است چند وقت دیگر به مصاف این آزمون بروند و حتی والدین آنها تشدید کرده که آیا قرار است امسال هم نحوه پرسش‌ها تغییر کند؟

سؤالات استنباطی و نادیده گرفتن حقوق دانش‌آموز

درست مانند مادری که نگران سرنوشت علمی فرزندان نوجوانش است. این مادر دغدغه‌اش را این‌طور به صدای مردم توضیح می‌دهد: سال گذشته پسرم و دیگر دانش‌آموزان در امتحان نهایی با سؤالات سخت مفهومی رو‌به‌رو شدند که بچه‌ها را نا‌امید کرد و نتوانستند نتیجه مورد نظرشان را بگیرند. حالا دخترم هم پایه دوازدهم است و با آنکه دانش‌آموز درس‌خوانی است اضطراب همه وجودش را فراگرفته است که نکند سؤالات به شیوه‌ای دیگر باشد.

این مادر می‌افزاید: متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه‌ای، روش مطالعه دانش‌آموزان را به سمت حافظه‌محوری سوق داده و شرایط به‌گونه‌ای شده است که فرزندان ما دروس را مطالعه می‌کنند. در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا می‌کنند و یادگیری مبنا نیست. با این شیوه آموزش در مدارس ما، طرح سؤالات امتحانات نهایی استنباطی، ظلم در حق دانش‌آموزانی است که تمام تلاش خود را برای خواندن دروس گذاشته‌اند.

فقط کلاس خصوصی

پدری هم درددلش را این‌طور درمیان می‌گذارد: سؤالات کشوری را که همان امتحانات نهایی است بسیار مشکل و مفهومی طرح می‌کنند برای همین بچه‌ها در مناطق محروم افت تحصیلی شدیدتری دارند. اما راهکار مادر میان‌سال مشهدی برای موفقیت دختر نوجوانش، متفاوت است. می‌گوید: برای پیشرفت تحصیلی فرزندم با مشاور مشورت کردم، پیشنهاد داد اگر می‌خواهید فرزندتان افت تحصیلی پیدا نکند حتما باید او را در کلاس‌های خصوصی ثبت‌نام کنید. با آنکه تهیه هزینه‌های کلاس خصوصی برای ما سخت بود، اما به امید موفقیت بچه‌ام برایش این امکان را فراهم کردم.

این شهروند پیشنهادی نیز می‌دهد: آموزش‌و‌پرورش باید ابتدا سیستم آموزشی را از پایه اصلاح کند و سپس دست به تغییر در طرح سؤالات بزند. وقتی دانش‌آموز می‌خواهد حاصل دوازده‌سال عمرش را برداشت کند نظام آموزشی باید با تدبیر بهتری پیش برود.

برگزاری امتحان نهایی از ۳۰‌اردیبهشت امسال

حسین فاطمی‌نژاد، رئیس اداره سنجش آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا در مورد امتحانات نهایی پایه‌های دهم تا دوازدهم امسال توضیحاتی را ارائه می‌دهد: امتحانات نهایی در پایه دوازدهم از روز یکشنبه سی‌ام اردیبهشت شروع می‌شود و تا ۲۴ خرداد ادامه دارد.

همچنین برنامه امتحان نهایی پایه یازدهم از دوشنبه ۳۱‌اردیبهشت تا ۲۹ خرداد ادامه دارد. در پایه دهم نیز دوشنبه ۳۱‌اردیبهشت امتحانات نهایی آغاز می‌شود و تا ۲۶ خرداد پایان می‌پذیرد.

برگزاری آزمون در بستر امن

«نحوه برگزاری امتحان همانند سال گذشته الکترونیکی است». فاطمی‌نژاد با بیان این نکته می‌افزاید: به این معنا که فایل سؤال در یک بستر امن از طریق وزارت آموزش‌و‌پرورش به همه حوزه‌های امتحانی در سراسر کشور ارسال می‌شود و دقایقی مانده به برگزاری آزمون رمز بازگشایی فایل سؤال‌ها در اختیار رئیس حوزه امتحانی قرار می‌گیرد تا آن را در محیط قرنطینه تکثیر کند و سپس در اختیار داوطلبان قرار دهد. او می‌افزاید: همه این اتفاق‌ها در زمانی است که دانش‌آموزان ما در حوزه امتحانی حضور دارند یعنی زمانی در سؤال‌ها باز می‌شود که در حوزه امتحانی بسته شده و این فرایند امن و عادلانه است. به دانش‌آموزان اطمینان خاطر می‌دهیم که حقی تضییع نمی‌شود.

استقرار ۳۲۰ حوزه امتحانی

رئیس اداره سنجش آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی می‌گوید: در مشهد و ۴۷ شهرستان استان خراسان رضوی ۳۲۰ حوزه امتحانی خواهیم داشت. سعی کرده‌ایم بهترین حوزه‌های امتحانی را به لحاظ نور و فضا و محیط برای دانش‌آموزان مهیا کنیم تا احساس آرامش کند.

سهم ۵۰‌درصدی سوابق تحصیلی در کنکور‌۱۴۰۳

آن‌طور که فاطمی‌نژاد می‌گوید: سهم سوابق تحصیلی در کنکور امسال، ۵۰‌درصد لحاظ شده و در مقایسه با سال گذشته ۱۰‌درصد افزایش داشته است که ۲۸ درصد آن مربوط به دروس عمومی است و ۲۲ درصد دروس تخصصی. واضح‌تر اینکه در کنکور سراسری ۵۰‌درصد نتیجه امتحانات نهایی و نیمی دیگر نمره نهایی آزمون کنکور مؤثر است. تفاوت این دو در این است که در امتحانات نهایی دروس عمومی و تخصصی هر دو سنجش می‌شود، اما در کنکور سراسری، داوطلب صرفا به دروس تخصصی پاسخ می‌دهد.

ارزشیابی واقعی

فاطمی‌نژاد با تأکید بر اینکه خانواده‌ها نباید استرس آزمون را به فرزندان خود منتقل کنند، درمورد نحوه سؤال‌ها می‌گوید: درخصوص پرسش‌های این آزمون، مبنا محتوای کتاب درسی و یادگیری دانش‌آموز است که از سال گذشته، ارزشیابی‌ها واقعی‌تر شده است. یعنی هم سطح حافظه و هم سطوح بالاتر ارزشیابی مثل تجزیه و تحلیل و کاربست و دیگر موارد در پرسش‌ها مدنظر است.

به گفته رئیس اداره سنجش آموزش وپرورش استان، سؤالات امتحان نهایی از سطح حافظه‌محوری خارج شده و اکنون یادگیری واقعی موردنظر است. درواقع دانش‌آموزی که محتوای کتاب درسی را فهمیده باشد بهترین نمره را کسب خواهد کرد. او یادگیری را مبنای سؤال در آزمون نهایی بر می‌شمرد و می‌گوید: قطعا پرسش‌ها از خود کتاب درسی است به عبارت بهتر اگر دانش‌آموزی مطالب کتاب را خوب بیاموزد به راحتی از پس امتحانات نهایی بر می‌آید. فاطمی‌نژاد به عدالت آموزشی نیز اشاره می‌کند: جامعه هدف ما، همه دانش‌آموزان کشور هستند و اقتضائات علمی همه دانش‌آموزان جامعه درنظر گرفته شده است.

اینکه سیاست‌گذاری آموزش و شیوه‌های تدریس تحلیلی هم مطابق با آزمون‌ها باشد موضوع دیگری است که این مسئول درباره آن توضیح می‌دهد: بر همین اساس کارگاه‌های آموزشی برای دبیران برگزار شده است که شیوه‌های تدریس به سمت مفهوم محوری برود.

امتحانات شبه‌نهایی

فاطمی‌نژاد درباره برگزاری امتحانات شبه‌نهایی می‌افزاید: پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش‌و‌پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات پایه یازدهم و دهم به صورت نهایی، امتحانات شبه‌نهایی با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شیوه این امتحانات برگزار می‌شود تا دانش‌آموز آمادگی نسبی پیدا کنند. این پیش‌آزمون با رویکرد امتحانات نهایی زودتر از آزمون نهایی است که در مدرسه دانش‌آموز برگزار می‌شود. از سوی دیگر امتحانات شبه‌نهایی یک آزمون استاندارد است که معلم هر کلاس برگه‌های دانش‌آموز خود را تصحیح می‌کند.

وی درباره غیبت دانش‌آموز در امتحان شبه‌نهایی توضیح می‌دهد: اگر دانش‌آموز به هر علتی در این آزمون‌ها شرکت نکند امتیاز آن را از دست می‌دهد.

 غول کنکور در هیبت امتحانات نهایی 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->